Al geruime tijd werkt ProRail samen met het ministerie van IenW en RWS aan de uitvoering van de KCI-strategie: Klimaatneutrale en Circulaire Infraprojecten. Daarbij gaat het om concrete projecten gericht op duurzaam materiaalgebruik. Eén van de meest impactvolle maatregelen is de inzet van de milieu-kostenindicator (MKI) als gunningscriterium bij aanbestedingen. ProRail beloont aannemers en leveranciers die inschrijven met een gunstige MKI-waarde. Onze ambitie voor 2030 is een reductie van 50% op de MKI ten opzichte van 2015. Met een score van ruim 20% in 2024 zijn we op de goede weg. Toch is er nog een versnelling nodig om ons doel van 2030 te halen.
KCI (en SEB) zijn opgenomen in het basiskwaliteitsniveau (BKN) spoor en zijn daarmee structurele taken geworden. Financiering is onderdeel geworden van de EOV. We beschrijven in een uitvoeringsplan welke maatregelen we jaarlijks binnen de financiële afspraken uitvoeren om maximaal bij te dragen aan de KCI-ambitie.
Enkele mooie voorbeelden van duurzaam materiaalgebruik in 2024:
Passerelle (Zwolle): begin mei 2024 plaatsten we de Passerelle in Zwolle. Deze houten brug (de grootste van Nederland) verbindt een innovatieve, duurzame nieuwbouwwijk met de oude binnenstad van Zwolle. Voor de loopbrug is gebruik gemaakt van hout, circulair staal (voor de trapopgangen) en circulair beton (voor de funderingen).
Vijf Eikentunnel (Rijen): de Vijf Eikentunnel is in juli 2024 geopend. Deze 25 meter lange tunnelwand van de spooronderdoorgang in Rijen is uitgevoerd in zelfhelend beton. Als beton scheurt en de scheurwijdte te groot wordt, kan dit leiden tot lekkage en/of corrosie van de wapening. Door aan het beton een additief toe te voegen (Healing Agent), kunnen scheuren in het beton vanzelf weer gedicht worden. Daardoor is minder krimpwapening nodig. Toepassing van zelfhelend beton is één van de handelingsperspectieven uit het Betonakkoord dat ProRail in 2018 heeft getekend.
Vernieuwing bovenleiding (diverse locaties gebied Zuidwest): ProRail heeft met La Farga, Strukton en Railtech een baanbrekende overeenkomst bereikt voor ’s werelds eerste bovenleiding van 100% gerecycled koper. La Farga, gevestigd in Spanje, is wereldleider op het gebied van koperrecyclingtechnologie. De installatie van ongeveer 75 km van deze circulaire rijdraad is gepland op diverse locaties in gebied Zuidwest. Daar wordt de bovenleiding in 2025 vernieuwd.
ProRail zet in op duurzame infrastructuur
ProRail werkt met IenW en RWS aan klimaatneutrale infraprojecten. De Milieu- Kostenindicator (MKI) stimuleert duurzaam materiaalgebruik. De MKI-score is nu 20%, maar het doel is 50% in 2030. Financiering en uitvoering zijn structureel vastgelegd.