Download PDF

Home

ProRail en ketenpartners werken 24/7 om het treinverkeer in goede banen te leiden en goede prestaties te realiseren. Het jaar 2024 bleek uitdagend, maar verbeter-maatregelen resulteerden in het halen van de bodemwaarde van vier operationele concessie-KPI’s. Alleen de reizigerspunctualiteit HSL 5 minuten was fors slechter dan de met het ministerie van IenW afgesproken bodemwaarde. 

Reizigerspunctualiteit

89,4%

HRN (5 min.)

Bodemwaarde: 88,9%

97,1%

HRN (15 min.)

Bodemwaarde: 96,7%

69,0%

HSL (5 min.)

Bodemwaarde: 82,1%

Prestaties 2024

Punctueel spoor

Lees meer

In 2024 was de reizigerspunctualiteit op het hoofdrailnet (HRN) en de hogesnelheidslijn (HSL) een belangrijk aandachtspunt. ProRail en NS hebben intensief samengewerkt om de prestaties te verbeteren, ondanks een uitdagende start van het jaar met diverse operationele problemen en vertragingen. Dankzij gezamenlijke inspanningen en gerichte maatregelen zijn de prestaties gedurende het jaar verbeterd. De reizigerspunctualiteit op het HRN en de HSL laat een positieve trend zien, met betere resultaten dan de afgesproken bodemwaarden. Ook de regionale series hebben aandacht gekregen om de betrouwbaarheid te verhogen.

Prestaties 2024

Betrouwbaar spoor

Lees meer

In 2024 heeft ProRail gewerkt aan verbeterering van de betrouwbaarheid van regionale treinseries en minimalisering van de impact van storingen op de infrastructuur. De betrouwbaarheid van regionale series, gemeten aan de hand van geplande en gerealiseerde aankomsttijden, kwam uit op 90,7%, ondanks uitdagingen zoals personeelstekorten en stakingen. Daarnaast werd het aantal impactvolle storingen aan de infrastructuur, zoals defecten en externe factoren, teruggebracht tot 507, wat beter is dan de afgesproken bodemwaarde. Door diverse verbetermaatregelen en samenwerking met vervoerders heeft ProRail stappen gezet om de dienstverlening verder te optimaliseren.