Download PDF

Home

We verbinden meer dan alleen bestemmingen

Om bestemmingen met elkaar te kunnen verbinden, opereert ProRail nooit alleen. We staan altijd in verbinding met vervoerders, overheden, stakeholders en onze omgeving. In 2024 hebben we in gezamenlijkheid gewerkt aan de capaciteit, aan vernieuwingen van stations en spoor, aan de informatie- en communicatietechnologie, innovatieve oplossingen en het ERTMS.

Prorail Verbindt

Capaciteit

Lees meer

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt samen met regionale overheden en de spoorsector aan het Toekomstbeeld OV 2040, met een focus op een brede mobiliteits-benadering en intensievere gebruikseisen. De Actieagenda OV-knooppunten richt zich op de ontwikkeling van focusknooppunten. ProRail werkt aan de implementatie van Europese TSI-standaarden en het verbeteren van de dienstverlening bij Kijfhoek. De capaciteitsverdeling voor 2025 houdt rekening met nieuwe variabelen zoals werkzaamheden aan het Derde Spoor in Duitsland. Het Time Table Redesign (TTR) proces wordt Europees ingevoerd, en ProRail ondersteunt de modal shift naar spoorvervoer met investeringen in langere goederentreinen en infrastructuur.

In cijfers

6.990

Spoorlengte

in km

2023 7.002

Lees het volledige hoofdstuk
Prorail Verbindt

Stations- en spoorvernieuwingen

Lees meer

ProRail heeft in 2024 aanzienlijke vooruitgang geboekt met diverse spoor- en stationsprojecten in Nederland. Ondanks uitdagingen op het gebied van capaciteit en materiaalbeschikbaarheid zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd aan zowel het reizigers- als goederenvervoer. Door grootschalige vervangingen, renovaties en verbeteringen van sporen, stations en energievoorziening is de infrastructuur gemoderniseerd. Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer heeft al op drie van de zeven corridors geleid tot een tienminutendienst, en stations zijn toegankelijker gemaakt met nieuwe liften en perrons op normhoogte. Deze inspanningen hebben geresulteerd in een robuuster en efficiënter spoornetwerk voor de toekomst.

In cijfers

398

Aantal stations

2023 399

11.616

Aantal nieuwe generatie

2023 11.623

6.000

Uitbreiding plekken fietsenstallingen

   

Lees het volledige hoofdstuk
Prorail Verbindt

Informatie- en communicatietechnologie

Lees meer

ProRail versterkt de bestaande digitale en fysieke infrastructuur en breidt deze verder uit met nieuwe elementen. In 2024 starten we met de eerste use cases en bereiden we een grootscheepse modernisering van ons IT- landschap voor. Parallel zorgen we ervoor dat de huidige functionaliteiten 24/7 beschikbaar blijven. Het aantal storingen als gevolg van IT nam in 2024 opnieuw af. Onze visie op digitalisering benadrukt hoe ProRail de transitie naar verdere digitalisering van het spoor mogelijk wil maken. Wij werken aan verdere verbetering van de beschikbaarheid en continuïteit van de systemen die het treinverkeer en de hele assetketen ondersteunen, van ontwikkelen tot programmeren, realiseren en instandhouden.

Lees het volledige hoofdstuk
Prorail Verbindt

Innovatieve oplossingen en ontwikkelingen

Lees meer

ProRail werkt aan verschillende vernieuwingen op het spoor. We digitaliseren ons werk door gebruik te maken van use cases, zoals digitaal ontwerpen, bouwen en beheren. Samen met Deutsche Bahn (DB) Duitsland testen we Automatic Train Operation (ATO) op de Betuweroute. In Amersfoort testen we 5G-toepassingen in het Rail Fieldlab. We zijn ook kernlid van het EU-Rail programma voor Europese spoorinnovaties. We werken samen met kennispartners en universiteiten aan onderzoek, zoals naar de stabiliteit van spoorweglichamen om veilig meer treinverkeer mogelijk te maken (RESET). Een ander programma is het Spoor Trillingen Emissie Model (STEM). Deze initiatieven helpen om ons spoornetwerk efficiënter, veiliger en toekomstbestendig te maken.

Lees het volledige hoofdstuk
Prorail Verbindt

European Rail Traffic Management System (ERTMS)

Lees meer

Het spoornetwerk in Nederland heeft een hoog veiligheids- en betrouwbaarheidsniveau. Tot nu toe was dit te danken aan het ATB treinbeveiligingssysteem, in de jaren 60 van de vorige eeuw ingevoerd. In 2019 besloot de regering dit systeem vóór 2050 in het hele land te vervangen door het European Rail Traffic Management System (ERTMS). ERTMS is een treinbeveiligingsconcept met een grote IT- component dat geavanceerd verkeersmanagement mogelijk maakt. Waar machinisten nu hun opdrachten krijgen van seinen langs het spoor, krijgen zij straks digitaal en draadloos alle informatie op hun monitor in de trein te zien.

Lees het volledige hoofdstuk

Interview Aad Onderwater (Strukton Rail Equipment) en Nico van Zandwijk (VolkerRail)

Concurrenten die heel nauw samenwerken