Download PDF

Bevlogen ProRailers

We zijn trots op onze medewerkers die met enthousiasme en inzet bijdragen aan ons succes. In 2024 lieten medewerkers zien graag bij ons werken, wat blijkt uit de hoge medewerkerstevredenheid en het feit dat we nauwelijks moeilijk invulbare vacatures hadden. Ondanks de uitdagingen op de arbeidsmarkt, vooral voor technische mbo-functies, hebben onze gerichte wervingscampagnes en investeringen in een aantrekkelijke werkomgeving hun vruchten afgeworpen. We blijven ons inzetten voor een goede werk-privé balans, vitaliteit en de ontwikkeling van onze medewerkers. Daarnaast hebben we belangrijke stappen gezet op het gebied van leiderschapsontwikkeling, diversiteit en inclusiviteit, en hebben we een nieuwe cao afgesloten die bijdraagt aan betere arbeidsvoorwaarden voor al onze medewerkers. Samen bouwen we aan een toekomst waarin iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt.

Prestatie-indicator
4,8%

Verzuim

2023: 4,5%

We merken dat de vraag naar technische geschoolde mbo-ers veel groter is dan het aanbod. Niet alleen onze aannemers kampen met tekorten, ook binnen ProRail merken we dat het uitdagend is om personeel te werven voor mbo-functies, zoals treinverkeersleiders en bedrijfsvoerders. Naast opleidingstekorten spelen vergrijzing, schaarste binnen technische beroepen en de energietransitie een belangrijke rol in de schaarste. De concurrentie op deze doelgroepen is groot.

Als ProRail investeren we continu in onze bekendheid als aantrekkelijke werkgever. Daarom investeerden wij in 2024 in nieuwe grootschalige arbeidsmarktcampagnes voor zowel Verkeersleiding (“Own het spoor”) als het Asset Control Center (“Er gaat meer schuil achter het spoor”).

Own het spoor

De arbeidsmarktcampagne Own het spoor ging 23 september 2024 van start en brengt een frisse blik op wat het écht betekent om een treinverkeersleider te zijn. Het gaat niet alleen om het monitoren van de dienstregeling, maar om het volledig ownen van een stuk spoor. Dat betekent verantwoordelijkheid nemen voor veiligheid, logistiek en snel anticiperen op problemen. De campagne benadrukt daarnaast het belang van teamwork, communicatie en het snel kunnen schakelen bij onverwachte situaties.

In 2021 had ProRail zo’n 10% personeelstekort onder treinverkeersleiders. Dankzij intensieve campagnevoering en werving lukte het de afgelopen jaren om dat grotendeels op te lossen. Het tekort was in januari 2024 nog maar 2%. Toch blijven we actief nieuwe collega’s werven. Om vertrekkende collega’s te vervangen, zoeken we nog steeds jaarlijks 120 nieuwe medewerkers om bij ons in opleiding te gaan tot treinverkeersleider. Daarbij houden we er rekening mee dat het een intensief opleidingstraject is dat niet iedereen haalt.

Er gaat meer schuil achter het spoor

De arbeidsmarktcampagne Er gaat meer schuil achter het spoor ging op 12 december 2024 van start en laat de wereld achter het spoor zien. Achter een soepele reis over het spoor valt een wereld te ontdekken. De wereld van het Asset Control Center (ACC). Waar een team van deskundigen ervoor zorgt dat alle reizen over het spoor in beweging blijven en hun bestemming bereiken. Beslissers en probleemoplossers, die samen komen voor de veiligheid op het spoor. Gedreven en in controle. Dé werkplek die nog te ontdekken is.

Het ACC kampt al langere tijd met personeelstekorten binnen het Operationeel Besturingscentrum Infra. Hiervoor initieerden wij vanaf 2023 de nodige wervingsactiviteiten. Met succes. Maar de uitdaging binnen het ACC is groter: voor alle 24-uurs functies (80% van de functies binnen het ACC) wordt het steeds uitdagender de juiste mensen te vinden. Het ACC is onbekend onder met name de mbo-doelgroep. Onbekend maakt onbemind. Daar gaan we met deze arbeidsmarktcampagne verandering in brengen. Zo kunnen we vacatures sneller invullen met het juiste talent en komt de bezetting weer in balans.

Instroom, doorstroom en uitstroom 2024:
  • Externe instroom: 512 vaste medewerkers

  • Interne doorstroom: 408 vaste medewerkers

  • Externe uitstroom: 398 vaste medewerkers