Assurance-rapport met beperkte mate van zekerheid van de onafhankelijke accountant over de duurzaamheidsinformatie in het jaarverslag 2024 van ProRail B.V.
Aan: de aandeelhouder en de raad van commissarissen van ProRail B.V.
Onze conclusie
Wij hebben een assurance-opdracht met beperkte mate van zekerheid uitgevoerd op de duurzaamheidsinformatie in het jaarverslag 2024 van ProRail B.V. te Utrecht.
Op basis van de door ons uitgevoerde werkzaamheden en de verkregen assurance-informatie is ons niets gebleken op grond waarvan wij zouden moeten veronderstellen dat de in het jaarverslag opgenomen duurzaamheidsinformatie geen, in alle van materieel belang zijnde aspecten, getrouwe weergave geeft van:
Het beleid ten aanzien van duurzaamheidsonderwerpen en
De bedrijfsvoering, de gebeurtenissen en de prestaties op dat gebied in 2024
in overeenstemming met de van toepassing zijnde criteria zoals toegelicht in de sectie ‘Criteria’.
De reikwijdte van onze assurance-opdracht voor het jaar 2024 bestaat uit de geselecteerde indicatoren, zoals opgenomen in de bijlage van dit assurance-rapport en die in de hoofdstukken Onze prestaties, Bevlogen ProRailers en Besturing in het jaarverslag zijn opgenomen.
De basis voor onze conclusie
Wij hebben onze assurance-opdracht verricht volgens het Nederlands recht, waaronder de Nederlandse Standaard 3000A ‘Assurance-opdrachten anders dan opdrachten tot controle of beoordeling van historische financiële informatie (attest-opdrachten)’. Deze opdracht is gericht op het verkrijgen van een beperkte mate van zekerheid. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de assurance-opdracht over de duurzaamheidsinformatie'.
Wij zijn onafhankelijk van ProRail B.V. zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Dit houdt onder meer in dat wij geen activiteiten ondernemen die conflicterend kunnen zijn met onze onafhankelijke assurance-opdracht. Daarnaast hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen assurance-informatie voldoende en geschikt is als basis voor onze conclusie.
Criteria
De toegepaste criteria voor het opstellen van de indicatoren zijn gebaseerd op de beheerconsessie alsmede op de door ProRail intern opgestelde rapportagecriteria zoals opgenomen in het 'ProRail Beheerplan'. De gehanteerde rapportagecriteria zijn toegelicht in de hoofdstukken waarin de indicatoren zijn opgenomen en in de 'Begrippenlijst'.
De vergelijkbaarheid van de duurzaamheidsinformatie tussen entiteiten onderling en in de tijd kan beïnvloed worden door het ontbreken van geüniformeerde praktijken ter beoordeling en meting van deze informatie. Dit biedt de mogelijkheid verscheidene, acceptabele meettechnieken toe te passen.
Daarom dient de duurzaamheidsinformatie gelezen en begrepen te worden samen met de toegepaste criteria.
Ter vergelijking opgenomen informatie niet onderzocht
De duurzaamheidsinformatie over de periode 2023 is niet volledig een onderdeel geweest van een assurance-opdracht. Daarom is de ter vergelijking opgenomen duurzaamheidsinformatie over de periode 2023 en de daaraan gerelateerde toelichtingen met betrekking tot HR in de paragraaf Prestaties 2024 van het hoofdstuk Onze Prestaties in het jaarverslag 2024 niet van beperkte mate van zekerheid voorzien. Onze conclusie is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Beperkingen in de reikwijdte van onze assurance-opdracht
In de duurzaamheidsinformatie is toekomstgerichte informatie opgenomen in de vorm van ambities, strategie, plannen, verwachtingen en schattingen. Toekomstgerichte informatie heeft betrekking op gebeurtenissen en acties die zich nog niet hebben voorgedaan en zich wellicht ook nooit zullen voordoen. Wij geven geen zekerheid bij de veronderstellingen en de haalbaarheid van deze toekomstgerichte informatie.
De verwijzingen naar externe bronnen of websites in de duurzaamheidsinformatie maken geen onderdeel uit van de duurzaamheidsinformatie binnen de reikwijdte van onze assurance-opdracht. Wij verstrekken derhalve geen zekerheid over deze informatie.
Onze conclusie is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheden
Verantwoordelijkheden van de raad van bestuur en de raad van commissarissen voor de geselecteerde indicatoren
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen en getrouw weergeven van de geselecteerde indicatoren in overeenstemming met de criteria zoals toegelicht in de sectie ‘Criteria’, inclusief het identificeren van belanghebbenden en het bepalen van materiële onderwerpen. De raad van bestuur is ook verantwoordelijk voor het selecteren en toepassen van deze criteria en voor het bepalen dat deze criteria toereikend zijn voor de gerechtvaardigde informatiebehoefte van belanghebbenden, rekening houdend met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving met betrekking tot verslaggeving. De door de raad van bestuur gemaakte keuzes ten aanzien van de reikwijdte van de geselecteerde indicatoren en het verslaggevingsbeleid zijn uiteengezet in het hoofdstuk ‘’Prestaties 2024’’ van het jaarverslag.
De raad van bestuur is ook verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die de raad van bestuur noodzakelijk acht om het opstellen van de duurzaamheidsinformatie mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of van fouten.
De raad van commissarissen is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het rapportageproces van ProRail B.V.
Onze verantwoordelijkheden voor de assurance-opdracht over de geselecteerde indicatoren
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van de assurance-opdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte assurance-informatie verkrijgen voor de door ons af te geven conclusie.
Onze assurance-opdracht is gericht op het verkrijgen van een beperkte mate van zekerheid om de plausibiliteit van de geselecteerde indicatoren vast te stellen. De werkzaamheden variëren in aard en timing van, en zijn ook geringer in omvang, dan die bij een assurance-opdracht gericht op het verkrijgen van een redelijke mate van zekerheid. De mate van zekerheid die wordt verkregen bij een assurance-opdracht met een beperkte mate van zekerheid is daarom ook aanzienlijk lager dan de zekerheid die wordt verkregen bij een assurance-opdracht met een redelijke mate van zekerheid.
Wij passen de ‘Nadere voorschriften kwaliteitsmanagement’ (NV KM) toe. Op grond daarvan beschikken wij over een samenhangend stelsel van kwaliteitsmanagement inclusief vastgelegde richtlijnen en procedures inzake de naleving van ethische voorschriften, professionele standaarden en andere relevante wet- en regelgeving.
Onze assurance-opdracht bestond onder andere uit:
Het uitvoeren van een omgevingsanalyse en het verkrijgen van inzicht in de relevante maatschappelijke thema’s en kwesties en de kenmerken van de entiteit.
Het evalueren van de geschiktheid van de toegepaste criteria, de consistente toepassing hiervan en de toelichtingen die daarover in de geselecteerde indicatoren staan.
Via het inwinnen van inlichtingen en het op hoofdlijnen inzicht verwerven van de interne beheersingsomgeving, de rapporteringsprocessen, de informatiesystemen en het risico-inschattingsproces van de entiteit relevant voor het opstellen van de geselecteerde indicatoren, zonder het toetsen van de effectiviteit van de interne beheersingsmaatregelen.
Het identificeren van gebieden in de geselecteerde indicatoren waar het waarschijnlijk is dat misleidende of onevenwichtige informatie of een afwijking van materieel belang als gevolg van fraude of van fouten zich zal voordoen. Het bepalen en uitvoeren van verdere werkzaamheden is gericht op het beoordelen van de plausibiliteit van de geselecteerde indicatoren in reactie op onze risico-inschatting. Deze werkzaamheden bestonden onder meer uit:
het inwinnen van inlichtingen bij het management (en/of relevante medewerkers) van ProRail B.V. verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie en het -beleid en de prestaties;
het afnemen van interviews met relevante medewerkers verantwoordelijk voor het aanleveren van informatie voor in de geselecteerde indicatoren;
het beoordelen van het passend zijn en plausibiliteit van de veronderstellingen en bronnen van externe partijen die zijn gehanteerd voor de berekeningen die ten grondslag liggen aan de impactdata zoals opgenomen in de paragraaf Prestaties 2024 van het hoofdstuk Onze Prestaties van het jaarverslag.
het verkrijgen van assurance-informatie dat de geselecteerde indicatoren aansluit op de onderliggende administraties van de entiteit;
het op basis van beperkte deelwaarnemingen beoordelen van relevante interne en externe documentatie;
Het lezen van de informatie in het jaarverslag buiten de reikwijdte van onze assurance-opdracht om eventuele van materieel belang zijnde inconsistenties met de geselecteerde indicatoren te identificeren.
Het overwegen van de algehele presentatie en evenwichtige inhoud van de geselecteerde indicatoren.
Het overwegen of de geselecteerde indicatoren als geheel, inclusief de behandelde onderwerpen en de opgenomen toelichtingen, duidelijk en toereikend is toegelicht in overeenstemming met de toegepaste criteria.
Wij communiceren met de raad van commissarissen onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de assurance-opdracht en over de significante bevindingen die uit onze assurance-opdracht naar voren zijn gekomen.
Utrecht, 4 april 2025
Deloitte Accountants B.V.
Was getekend: drs. G.J. Straatman RA
Bijlage:
Overzicht van de assurance reikwijdte
Overzicht van de assurance reikwijdte
Klantoordeel reizigersvervoerders
Klantoordeel goederenvervoerders
Indexatie gebruiksvergoeding
Aantal aanrijdingen overweggebruikers
Aantal botsingen trein - trein
Aantal ontsporingen (Europese definitie)
Aantal STS passages
Aantal STS passages met gevaarpunt bereikt
Aantal arbeidsveiligheidsincidenten
Aantal overschrijdingen geluidproductieplafond
Aantal transferongevallen
Suïcides
Reizigerspunctualiteit HRN 5 min.
Reizigerspunctualiteit HRN 15 min.
Reizigerspunctualiteit HSL 5 min.
Impactvolle verstoringen infra
Betrouwbaarheid regionale series
CO2-uitstoot scope 1 en 2 (CO2-uitstoot a.g.v. eigen energieverbruik)
Man-vrouw verhouding per management laag
Leeftijdsopbouw
Verzuim en vitaliteit
Aanvullende informatie medewerkers:
Samenstelling medewerkersbestand
Aantal medewerkers naar dienstverband (vast/bepaalde tijd)
Aantal medewerkers naar dienstverband (full-time/part-time)
CO2 informatie:
Directe emissies van broeikasgassen (scope 1)
Indirecte emissies van broeikasgassen (scope 2)
Andere indirecte emissies van broeikasgassen (scope 3)