14. Bedrijfsopbrengsten
Bedragen in miljoenen euro's | 2023 | 2022 |
Exploitatiebijdragen Rijksoverheid | 1.083 | 1.021 |
Gebruiksvergoeding | 376 | 355 |
Overige netto omzet | 47 | 45 |
Geactiveerde productie eigen bedrijf | 137 | 110 |
Overige bedrijfsopbrengsten | 6 | 5 |
Totaal | 1.648 | 1.538 |
Exploitatiebijdragen Rijksoverheid
De verantwoorde bijdragen betreffen de van de Rijksoverheid verkregen middelen voor capaciteitsmanagement, verkeersleiding, onderhoud en kapitaallasten van het landelijke railnet. De verantwoorde bijdragen bestaan uit de onderstaande componenten:
Bedragen in miljoenen euro's | 2023 | 2022 |
Initiële beschikking op (subsidie-)aanvraag | 1.525 | 1.379 |
Aanvullende subsidiebeschikking | 86 | 119 |
Vaststelling subsidie | - | - |
1.611 | 1.498 | |
Overige (project-)beschikkingen | 117 | 106 |
Overloop vanuit beschikkingen voorgaand jaar | - | - |
117 | 106 | |
1.728 | 1.604 | |
Financiering investeringswerken | -711 | -581 |
Verschuiving in tijd | 64 | -4 |
Overheveling projecten naar volgend jaar | 1 | -1 |
Overheveling projecten van volgend jaar | - | 3 |
-646 | -583 | |
Totaal exploitatiebijdragen | 1.083 | 1.021 |
Gebruiksvergoeding
Bedragen in miljoenen euro's | 2023 | 2022 |
Opbrengsten gebruiksvergoeding | 376 | 355 |
Prestatieregelingen | 0 | 0 |
Totaal gebruiksvergoeding | 376 | 355 |
De in rekening gebrachte gebruiksvergoeding over 2023 bedraagt € 376 miljoen (2022: € 355 miljoen), waarvan het merendeel betrekking heeft op personenvervoerders. Deze bedragen hebben betrekking op de aan spoorwegondernemingen in rekening gebrachte vergoedingen voor het gebruik van het gemengde net inclusief HSL-Zuid en Betuweroute.
Overige netto omzet
De overige netto-omzet bestaat uit onder andere uit periodieke ontvangsten lagere overheden, opbrengsten inzake de levering van reisinformatie aan vervoerders en opbrengsten voor projectstudies en bedraagt € 47 miljoen over 2023 (€ 2022: 45 miljoen).
Geactiveerde productie eigen bedrijf
Geactiveerde productie eigen bedrijf is het toerekenen aan c.q. het doorbelasten van de uren van projectmedewerkers tegen een kostendekkend tarief aan investeringswerken. Hierdoor worden alle investeringsuitgaven geactiveerd, naast engineerings- en bouwkosten ook de kosten van projectmanagement. Algemene overheadkosten worden niet geactiveerd.
Overige bedrijfsopbrengsten
Overige opbrengsten bedragen ultimo 2023 € 6 miljoen (2022: € 5 miljoen) en bestaan uit opbrengsten die niet tot de netto-omzet van ProRail behoren, zoals huuropbrengsten en vergoedingen voor detachering van medewerkers.